Van lekker lui naar extreem sportief! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Iris Meurs - WaarBenJij.nu Van lekker lui naar extreem sportief! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Iris Meurs - WaarBenJij.nu

Van lekker lui naar extreem sportief!

Door: Myrte & Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

23 April 2014 | Indonesië, Lombok

Selamat siang!

Daar zijn we weer met een mooi verhaal van ons. We hebben afgelopen 2 weken uiteenlopende dingen gedaan. Van dagen luieren op het strand tot een vulkaan beklimmen.
We waren gebleven in Jogjakarta (of Jogja zoals alle hippe mensen hier zeggen;) ).

Maandag 7 april moesten we er om kwart voor 5 alweer uit want we gingen de beroemde tempels van Jogja bezoeken! We gingen 3 tempels bezoeken en begonnen bij borobudur. Deze tempel was erg indrukwekkend. De zon die net op was en de laag hangende mist maakte het extra mooi. Borobudur is een groot vierkant complex met een heleboel klokken waar buddhas onder verstopt zaten. Het is kort geleden weer herbouwt nadat het ingestort is door aardbevingen. Wij waren zelf ook een attractie voor de vele schoolkinderen die Engels aan het leren waren. We werden meerdere keren gevraagd voor een interview in het Engels met algemene vragen over waar we vandaan kwamen en hoe we het hier vonden. Het interview werd afgesloten met een uitgebreide foto shoot. Als we nee zeiden voor een interview wilden ze alsnog heel graag met ons op de foto. Vervolgens gingen we door naar tempel nummer 2. Dit stelde niet veel voor en aangezien het regende zijn we snel verder gegaan naar de laatste tempel, de Prambanan. Vergeleken met de borobudur viel dit een klein beetje tegen zeker omdat een deel in de steigers stond. Hier kregen we een trainee gids met ons mee die helaas niet veel vragen kon beantwoorden. Hij moet nog een beetje meer leren..;) na een rondje te hebben gelopen waren we het al snel zat en gingen we weer terug. Smiddags zijn we naar malioboro straat gegaan, de drukke winkelstraat van Jogja. Hier hebben we heerlijk genoten van de Mc donalds!

De volgende dag moesten we er weerom 5 uur uit. Het was tijd voor Bali!! We kwamen aan in Denpasar en zijn direct doorgegaan naar Sanur, een rustig vissersplaatsje met een heerlijk strand. We hadden al twee weken geen strand meer gezien dus daar waren we enorm aan toe!! Whaha. Om weer fatsoenlijk op het strand te kunnen liggen hebben we onze eerste bikini wax gehad. Een pijnlijke ervaring. Daarna lekker op het strand neergeploft en aan ons bruine kleurtje gewerkt;) de volgende dag zijn we begonnen met de lekkerste pannenkoeken met stroop(!) ooit! Daarna zijn we weer naar het strand gegaan waar we Adriaan hebben gemeet! Adriaan is een collega van de Humphrey's die 2 maanden op Bali is. We hebben weer een lekker strand dagje gehad. Aan het einde van de dag zijn we met z'n 3en op de scooter naar ons hostel gereden en zijn we op zoek gegaan naar een goede massage salon. Het was weer heerlijk! De volgende dag zijn we Adriaan op gaan zoeken in Kuta. Hier zouden hoge golven zijn wat natuurlijk net die dag een beetje tegen bleek te vallen. Maar alsnog lekker liggen bakken haha. Het einde van de dag zijn we weer terug gegaan met de taxi. De chauffeur dacht even wat extra geld aan ons te verdienen door een extra rondje te rijden waar wij niet intrapten. We hebben m een paar boze blikken gegeven en minder betaald dan het moest zijn, we waren helemaal klaar met de toeristen prijzen!

Vrijdag 11 april gingen we naar Gili Trawangan (Gili-T). Bij aankomst werden we direct gestrikt door een mannetje die een kamertje voor ons had. Toen we aankwamen op de plek vertrouwden we het niet helemaal, we zaten midden op het eiland tussen alle locals. Maar dit bleek allemaal mee te vallen. We hadden een schattig blauw huisje met roze gordijnen met DVD-speler (waar weer veel gebruikt van hebben gemaakt)!!! Gili-T is een rustig eiland waar geen motor voertuigen rijden en alles met de fiets of paard en wagen wordt gedaan. Daarnaast heeft het een mooi wit strand met blauwe zee waar je heel goed kan snorkelen. Je loopt 5 meter de zee in en ziet de mooiste vissen! Ons eerste snorkel tripje was direct een groot succes, want we zagen behalve heel veel mooie vissen een enorme zeeschildpad! We zijn in totaal 6 dagen op Gili-T verbleven en hebben veel gesnorkeld, rond het eiland gewandeld (waar we echt de grootste spinnen ooit in bomen hebben gezien, Myrte kon wel huilen en liep met haar handdoek boven haar hoofd onder de bomen door..) en een dagtripje gemaakt naar het eiland Gili-Meno (een iets rustiger eiland dan Gili-T). Bijna elke avond hebben we verse vis bij de night market gegeten. De night market is een eet marktje waar je allemaal lekkere dingen kan bestellen. Onze favoriet was de verse vis die op de bbq werd bereid daarnaast kon je dan nog een bord krijgen met rijst en lokale gerechtjes. En dat voor €5,- pp, super lekker en super cheap dus!

Op woensdag 16 april kwam Adriaan ons vergezellen omdat we de dag erna met zijn 3en naar lombok zouden gaan. Om Gili-T goed af te sluiten zijn we die woensdag met zijn 3en naar een bootparty geweest:) De boot heeft een rondje gemaakt rondom de Gili's en maakte een zwemstop bij Lombok. De zon scheen de hele tijd behalve tijdens de zwemstop toen de regen met bakken uit de hemel kwam.. Maar gelukkig was de zee warm en konden we lekker zwemmen! Daarna werd het snel weer droog en konden we verder feesten en genieten van de (deels zichtbare) zonsondergang. Toen de zon onder was is de boot weer teruggevaren naar Gili-T, waar Myrte erachter kwam dat iemand anders net zo blij was met haar slippers als zijzelf..:( op blote voeten naar huis om andere slippers te halen en 's avonds weer lekker gegeten bij de night market.

Donderdag 17 april vertrokken we naar Lombok voor onze 3 dagen/2 nachten trip de Mount Rinjani op. We verbleven eerst nog een dag in Senaru en begonnen de volgende dag aan onze trekking. Het was nog spannend of het de volgende dag door kon gaan aangezien Myrte koorts had en niet lekker was, ze heeft rustig in bed gelegen die dag. Na een korte briefing in de avond hebben we besloten om toch te gaan! De volgende dag begonnen we om 8.30 op 600 meter hoogte met onze tocht.. en moesten we naar 2641 meter hoogte klimmen. We waren met een groep van in totaal 9 mensen + guide. De eerste helft van de tocht verliep redelijk soepel met zon en goed begaanbare paden omhoog. Tijdens de lunch begon het met regenen en ging bijna de rest van de dag door. Gelukkig had Myrte een hele goeie poncho gekregen, hij was zo groot dat het een complete toilettent/omkleedruimte kon zijn, en het hield haar ook nog droog! Iris had een prachtige roze poncho die iets minder functioneel was en bleef iets minder droog. Vol goede moed gingen we vrolijk verder in de regen. Na 6 uur begonnen we moe te worden en dachten we dat we er bijna zouden zijn, maar we moesten nog ruim een uur super stijl omhoog klimmen over rotsen, die te hoog waren voor onze korte pootjes.. Na de zware klim kwamen we aan bij de Rim waar we onze eerste nacht zouden verblijven. Hier hebben we deels van het mooie uitzicht kunnen genieten omdat het helaas bewolkt was. Onze tent hoefden we gelukkig niet zelf mee naar boven te sjouwen, er waren 'porters' die alle spullen (tent, slaapzak, matje, kookspullen, eten en water) naar boven droegen. Echt bizar hoe ze alles mee naar boven slepen op hun slippertjes of blote voeten en het amper moeite lijkt te kosten..:| Ze verzorgden ook het eten en zetten de tent voor ons op. We doken meteen onze tent in aangezien het gemiddeld 5-10 graden was. Na een heerlijke rijst maaltijd in onze tent zijn we vroeg gaan slapen. De volgende dag zijn we om 6 uur opgestaan en kregen we pannenkoeken en toast voor ontbijt. Daarna gingen we 2 uur lang naar beneden naar het krater meer op 2008 meter. We vonden het meer te koud om in te zwemmen en zijn doorgelopen naar de hotsprings! Hier hebben we lekker gebadderd in water van 40 graden, heerlijk ontspannend voor de spieren! Helaas begon het te regenen toen we eruit moesten en waren we snel weer afgekoeld..:( daarna kregen we lunch, hebben we onze voeten goed verzorgd tegen blaren en zijn we verder gegaan. Deze tweede dag zou een relax dagje moeten zijn, maar de 3 uur durende weg omhoog naar onze tweede slaapplek op 2639m was zeker niet relaxed!.. Het regende nog harder dan de dag ervoor en ging voor een groot deel weer stijl omhoog. Ze vonden het handig om traptreden te maken van een halve meter hoog, wat voor onze benen weer een hele uitdaging was;) Gelukkig vond de rest van de groep het ook erg zwaar en waren we niet de enige die het een pokke stuk vonden! Aangekomen bij de tweede Rim was alles nat, koud en regende het nog steeds. Zodra onze tent stond zijn we erin gedoken om op te warmen. Aangezien het daar maar 0-5 graden is lukte dit niet erg goed, helaas.. Gelukkig stopte het in de avond met regenen en konden we gezellig met de groep buiten eten (bibber bibber)! Daarna snel met onze hete thee de tent weer in en optijd gaan slapen. Om 2.00 uur ging de wekker en mochten we weer in onze natte koude schoenen. Na wat thee en cracker vetrokken we met hoofdlampen op richting de top op 3726m! Dit was echt de vreselijkste wandeling ooit! Het pad bestond uit gravel waarbij je met elke twee stappen omhoog 1 naar beneden gleed. De eerste anderhalf uur was redelijk te doen, maar daarna was het echt een HEL!!!:| anderhalf uur stijl omhoog met gravel en kou en zweten. Doorgaan was super zwaar, maar rusten was ook geen optie omdat het veelte koud was (rondom vriespunt). Het doel was om voor de zonsopgang boven te zijn en we dachten dit zeker niet te halen, maar... WE MADE IT! Aan elkaar gekluisterd om warm te blijven moesten we nog 20 minuten wachten tot de zon opkwam. Het was een mooie zonsopgang en hadden een prachtig uitzicht over Indonesië! We hebben 1000 foto's gemaakt en zijn daarna snel weer begonnen aan de afdaling. De afdaling was veel leuker; lekker naar beneden glijden in het zonnetje (die we al 2 dagen niet meer hadden gezien;) )! In het licht konden we extra goed zien wat voor eind we naar boven waren geklommen, en dit was echt een eind! We waren dus wel een beetje trots op onszelf!:) eenmaal aangekomen bij de tent kregen we ontbijt en vertrokken we in het zonnetje naar beneden. Het was best ok, maar de spierpijn en vermoeide benen bemoeilijkte de afdaling. We hebben die dag nog 5 uur gelopen en kwamen uitgeput aan in sembalun. De trekking zat erop en gingen we met de auto terug naar Senaru. Voorlopig voor ons geen trekking meer! Voor Iris 1 keer en nooit weer;)

Momenteel zitten we in Kuta - Lombok waar we aan het uitrusten zijn van onze zware trip en de spierpijn langzaam wegtrekt. We zijn nog met een aantal mensen die ook de berg op zijn gegaan, incl. Adriaan, en maken scootertripjes naar het strand. We wachten op onze visum verlenging tot donderdag en verlaten Adriaan dan weer en vertrekken vrijdag naar Ubud, Bali! We hebben nog maar 10 dagen samen dus gaan maximaal genieten!!

Nu echt tot snel (vooral voor Myrte en voor Joost;))!

Xxxx Myrte en Iris

• 24 April 2014 - 09:43

Merle En Olle:

Wow, mooie verhalen weer! Sportief hoor, doe ik jullie niet na