Van Maleisie naar Indonesie! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Iris Meurs - WaarBenJij.nu Van Maleisie naar Indonesie! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Iris Meurs - WaarBenJij.nu

Van Maleisie naar Indonesie!

Door: Myrte en Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 April 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal!

In de tussentijd hebben we weer heel wat beleefd! Cameron Highlands, Kuala Lumpur, Sumatra, Oerang oetangs, Hotsprings, Lake Toba, koorts enzo.. Medan, Jakarta en Jogjakarta!

Een heleboel dus, laten we beginnen bij Cameron Highlands!
Cameron Highlands staat bekend om z'n groene hooglanden. Het ligt op 1000-2000 meter hoogte en is daardoor een stuk koeler dan Penang waar we vandaan kwamen! Onderweg de bergen in zagen we niet veel van de groene hooglanden, maar vlaktes vol met aardbeien plantages die in soort van kassen groeien, niet zo'n heel mooi gezicht dus. We hadden nog geen hostel geboekt en gelukkig wist de chauffeur een gezellig en goedkoop guesthouse voor ons. In plaats van 30 graden was het hier 's avonds 18 graden dus gingen we met onze lange broek, sokken, longsleeve, vest en sjaal om uit eten.. Whaha we zijn niet meer gewend aan deze 'kou' ;)
De eerste dag hebben we een mooie wandeling door de bergen gemaakt, ze zijn hier niet heel goed in richting aangeven en er wordt veel gebouwd waardoor sommige paden verdwijnen, dus moesten we af en toe even zoeken waar het pad was. Uiteindelijk was het een prima wandeling met een mooi uitzicht!
De volgende dag hebben we een tour naar de beroemde BOH thee plantages gemaakt. Hier kwamen de mooie groene hooglanden te voorschijn! Onze guide heeft ons een beetje uitgelegd hoe het op de thee plantages er aantoe gaat en de bijbehorende geschiedenis, heel interessant allemaal! Helaas hebben we de helft van dit interessante verhaal gemist omdat we te druk bezig waren met foto's maken van het mooie landschap (en onzelf er tussen hihi).
Hierna zijn we doorgereden naar het Mossy Forest. Dit zoals de naam al zegt een bos bedekt met mos ;) Dit geeft het bos een sprookjesachtig uiterlijk, heel mooi! Hier hebben we 1,5 uur met de gids rond gewandeld en allemaal planten namen geleerd (en onthouden natuurlijk!). Als afsluiting gingen we naar de thee fabriek en konden we zelf wat van de thee proeven en genieten van het mooie uitzicht.
Om in de thee sfeer te blijven zijn we naar een Engels thee huis gegaan (een engelsman is de eerste thee plantage hier begonnen, er zijn daardoor nog veel engelse invloeden te vinden hier) en hebben genoten van een heerlijke high tea!
De volgende dag, 26 maart, zijn we naar Kuala Lumpur (KL) vertrokken met de bus! Onze eerste indruk van KL was erg goed, veel hoge en moderne gebouwen en goede wegen. We verbleven in China Town in het hostel 'bird's nest', wat erg gezellig en knus was. Aangezien we al twee weken zin hadden in Mc Donalds, zijn we helemaal los gegaan met wat hamburgers en frites als lunch (en ijs..). Daarna zijn we opzoek gegaan naar een Istore, waar Myrte een gouden Iphone 5S heeft gekocht! Ze is helemaal verliefd (sorry Marc). Vervolgens de H&M leeggeroofd, want we waren toe aan schone, nieuwe kleren. Tevreden gingen we terug naar ons 'nest';). De volgende dag hebben we rondgelopen in de stad en heel wat kilometers afgelegd. We zijn de KL Tower opgegaan, die 421 meter hoog is en hadden een mooi uitzicht over de stad. 's Avonds zijn we naar een gezellige met chinese lampionnetjes versierde straat geweest, waar 's avonds allemaal restaurantjes worden opgebouwd. Erg gezellig en met lekker lekker lekker eten! Hierna zijn we direct doorgelopen naar de Petronas Twin Towers, die 's avonds heel mooi verlicht zijn. Vrijdagochtend hebben we wat kunstgallerijen bezocht en zijn we verliefd geworden op twee schilderijen, die inmiddels al twee weken met ons meereizen. Daarna zijn we met de trein naar de Batu Caves gegaan. Dit zijn meerdere tempels in een grot die je kunt bereiken door een 272 treden tellende trap te beklimmen (Probeer deze zin maar eens 10x achter elkaar te zeggen;)). Van buiten zag het er erg indrukwekkend uit door een groot gouden beeld dat naast de ingang stond, maar vanbinnen viel het een beetje tegen. Terug in ons hostel hebben we onze spullen gepakt, want de volgende dag gingen we verder naar Bukit Lawang, Sumatra, Indonesie!

We vlogen 's ochtend vroeg naar Medan, de hoofdstad van Sumatra, en gingen meteen door naar Bukit Lawang. Bukit Lawang is een klein dorpje aan een rivier bij het Leuser National Parc in Noord-Sumatra. Dit park is nog 1 van de weinige plekken waar wilde oerang oetangs leven. In dit dorpje waren we nogal een attractie met ons blonde haar en blauwe ogen waardoor we onszelf af en toe een aapje voelden, al waren de zwaaiende kindjes die 'hello miss!' riepen wel erg schattig:) Zondag hebben we een jungle trekking gedaan en zagen we na 10 minuten al de eerste oerang oetang!:) Omdat er veel mensen omheen stonden gingen we vrij snel verder opzoek naar andere oerang oetangs. Al snel hadden we geluk en zagen we er nog 1 die we bananen uit onze hand hebben gevoerd, heel cool!! De rest van de dag hebben we nog meer oerang oetangs en aapjes gezien en hebben we ongeveer 6 uur gewandeld door de jungle. Als afsluiter gingen we raftend naar ons hotel. Maandag zijn we met de bus vertrokken richting Lake Toba. Lake Toba is 's werelds grootste kratermeer en is 505 meter (!) diep. We verbleven op het eilandje Samosir, gelegen in het meer, in het dorpje TukTuk. We kregen een kamer met meerzicht, maar omdat we in de avond aankwamen zagen we hier nog niet veel van, maar de volgende ochtend toen we wakker werden bleek het uitzicht prachtig te zijn! Sportief als we zijn hebben we de eerste dag mountainbikes gehuurd en hebben we 40 km gefietst. De mensen vonden het allemaal fantastisch dat twee kleine blonde meisjes zo ver gingen fietsen, we werden zowat aangemoedigd als we voorbij kwamen, whaha! De tweede, minder sportieve, dag hebben we twee scooters gehuurd en na wat oefenen hebben we de verhuurder zover gekregen dat we ze mee mochten (hij keek nog wel een beetje bezorgd... en wij ook!;)). Natuurlijk hadden we meteen pech en kreeg Myrte een lekke band. Na 45 minuten wachten konden we weer verder richting de hotsprings. De hotsprings waren 42 km rijden vanaf TukTuk, wat best een eind was over het hobbelige weggetje. De hotsprings waren erg indrukwekkend, maar stonken zo erg dat we na 5 minuten alweer weggingen. Foto, filmpje, wegwezen! Het weer sloeg om van erg zonnig naar regenachtig en dus zijn we snel naar huis gereden. Moe en verkleumd kwamen we aan bij de verhuurder, die erg blij was om ons met onbeschadigde scooters terug te zien:) 's Avonds voelden we ons allebei niet zo goed en gingen we vroeg op bed. Jut en Jul doen alles samen en zelfs ziek zijn zoals die avond bleek. Daar lagen we dan met allebei 39 graden koorts om en om te trillen en zweten, het was niet echt een fijn nachtje... De volgende dag vertrokken we weer naar Medan, omdat we de dag erna in de ochtend op het vliegveld van Medan moesten zijn om naar Jakarta te vliegen en vervolgen door te reizen naar Jogjakarta. Aangekomen in Jakarta (in de stromende regen..) bleek de trein naar Jogjakarta vol te zijn en moesten we tot de volgende dag wachten. We zijn naar een wat luxer hotel gegaan en hebben de rest van de dag in bed gelegen en films gekeken, een heerlijk uitziek dagje! Met een luxe trein vertrokken we 's ochtends richting Jogjakarta en was het erg fijn dat we eerste klas zaten aangezien de rit 8 uur duurde:) In Jogja aangekomen hebben we onszelf + backpack + schilderijen in een becak (fiets met overdekt zitje waar net twee mensen in kunnen zitten) gepropt.

Inmiddels zijn we aangekomen bij vandaag en hebben we rustig rondgelopen in Jogja en het Sultan Paleis bezocht. Bij binnenkomst werden we belaagd door een groep schoolmeisjes (ongeveer 20..) die met ons op de foto wilden! Het was weer een nieuwe ervaring voor ons;). In het paleis zelf kregen we een enthousiaste oude (echt oude) vrouw als gids, die ons langs alle foto's van alle sultans leidde. Het duurde eindeloos en de oude vrouw leek het zelf ook bijna te begeven af en toe..:| Maar al met al was het wel interessant en leuk om de Nederlandse invloeden te zien. Vervolgens zijn we via de hoofdstraat naar een shopping mall gelopen om te schuilen voor de regen. Hier kwamen we erachter dat we weer beter beginnen te worden, bij ellke lekkernij bleven we kwijlend staan omdat we er zo'n zin in hadden!;) Morgen gaan we de beroemde tempels rondom Jogja bezoeken en daarna is het weer hoog tijd voor... het STRAND (!) en vertrekken we richting Bali!

De tijd gaat nu wel erg snel, maar we hebben nog 4 weken te gaan!!